Employee Assistance Programs (EAP) και COVID-19: Τάσεις 2021 στο χώρο εργασίας σε σχέση με την Ψυχική Yγεία και την πανδημία

 

 

11 Φεβρουαρίου 2022

 

Τα τελευταία δύο χρόνια με την εμφάνιση της Πανδημίας, έχουν επέλθει σημαντικές αλλαγές όχι μόνο στην καθημερινότητά μας αλλά και στον εργασιακό χώρο.  Οι ανάγκες των εργαζομένων και των επιχειρήσεων διαφοροποιούνται και αυξάνονται συνεχώς, αναλόγως των εξελίξεων, γεγονός το οποίο αντανακλάται και στο ΕΑΡ επάγγελμα.

 

Τον Μάιο και Ιούνιο 2021, ο ερευνητής και σύμβουλος επιχειρηματικής στρατηγικής Mark Attridge, PhD, MA, με την υποστήριξη του Διεθνούς Συλλόγου των ΕΑΡs, EAPA Int., πραγματοποίησε μια μεγάλη έρευνα διερευνώντας τις νέες τάσεις και μεταξύ άλλων και την επίδραση του Covid-19 στον τομέα των ΕΑΡ. Το μεγάλο δείγμα που συγκεντρώθηκε αντιπροσωπευτικά περιλάμβανε ΕΑΡ παρόχους, ΕΑΡ επαγγελματίες/συμβούλους,  ανεξάρτητους κλινικούς/ειδικούς ψυχικής υγείας, εταιρίες/πελάτες/αγοραστές ΕΑΡ, Συμβούλους, κ.α., κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τους από τις Η.Π.Α. (90%) αλλά και με συμμετοχή και 15 άλλων χωρών διεθνώς (10%).

 

Σημαντικά ευρήματα:

Τάσεις απέναντι στο ΕΑΡ και χρήση υπηρεσιών

 

Σύμφωνα με τις δηλώσεις των συμμετεχόντων παρατίθενται τα αντίστοιχα ποσοστά  αυτών που απάντησαν θετικά με βάση την εμπειρία τους:

Οι εργαζόμενοι είναι πιο ανοιχτοί τώρα στο να μιλήσουν για θέματα ψυχικής υγείας, από ό,τι πριν από την πανδημία (89%)
Οι εργοδότες δίνουν πλέον μεγαλύτερη σημασία στην υποστήριξη της ψυχικής υγείας των εργαζομένων από ό,τι πριν από την πανδημία. (84%)
Οι εργοδότες έχουν τώρα μεγαλύτερη εκτίμηση για το EAP τους από ό,τι πριν από την πανδημία (76%)
Η αξιοποίηση/χρήση ΕΑΡ έχει αυξηθεί στις βασικές (Core) και ειδικές (Αd hoc) υπηρεσίες από το 7,6%  στο  9,7% (27%), πριν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας αντίστοιχα.
Η αξιοποίηση/χρήση της τηλεφωνικής υποστήριξης αυξήθηκε στο 74% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Η αξιοποίηση/χρήση της διαδικτυακής υποστήριξης/βίντεο  αυξήθηκε  στο 92% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Η αξιοποίηση της συμβουλευτικής πρόσωπο με πρόσωπο (δια ζώσης), μειώθηκε στο 71% των ΕΑΡ προγραμμάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Αύξηση στην αξιοποίηση της ΕΑΡ συμβουλευτικής σε οργανωσιακό επίπεδο.

Συγκεκριμένα:

Συμβουλευτική καθοδήγηση διοίκησης/ηγεσίας – αυξήθηκε  στο 62% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Συμβουλευτική καθοδήγηση στελεχών –  αυξήθηκε  στο 58% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Εκπαίδευση  στελεχών –  αυξήθηκε  στο 57% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Εκπαίδευση  εργαζομένων –  αυξήθηκε  στο 64% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Διαχείριση κρίσεων/αιφνίδιων τραυματικών γεγονότων – αυξήθηκε  στο 48% των ΕΑΡ προγραμμάτων
Αύξηση της ενσωμάτωσης  της τεχνολογίας/εργαλείων

 

Ο τρόπος παροχής των EAP υπηρεσιών  έχει αλλάξει από την πανδημία του Covid-19 παρουσιάζοντας αυξητική τάση στην αξιοποίηση της τεχνολογίας (αν και ακόμη κυριαρχεί η πρόσωπο με πρόσωπο/δια ζώσης Συμβουλευτική και η προσωπική επαφή με τον ΕΑΡ επαγγελματία).
Το ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της τεχνολογίας στον τομέα της ψυχικής υγείας θα συνεχιστεί και μετά την Πανδημία, σύμφωνα με το 92% των συμμετεχόντων στην έρευνα.
Για ποιους λόγους, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, αγοράζουν οι επιχειρήσεις το ΕΑΡ

 

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ίδιου ερευνητή στην Αμερική, οι λόγοι για την αγορά ενός ΕΑΡ είναι οι παρακάτω:

 

89% ως ένα εργαλείο διαχείρισης κρίσεων / περιορισμού του ανθρώπινου ρίσκου (Human Risk)
84% ως ένα μέσο υποστήριξης των εργαζομένων στην εργασία τους και ενίσχυσης της συμπεριφοριστικής υγείας
65% για την ενδυνάμωση της οικογένειας και των συζύγων/γονέων
45% για την ενίσχυση του ίδιου του οργανισμού ευρύτερα

Πηγές

EAP and COVID-19 2021: Trends in Workplace Mental Health During the COVID-19 Pandemic: Implications for Vendors of EAP Services
Attridge, M. (2018). Evolution of the Employee Assistance Program Industry in North America: Historical Changes and What Purchasers Want Today – A Research Report for EASNA.
Employee Assistance Professionals Association (EAPA)
Ελληνικό Παράρτημα ΕΑPA Int.
Υπογραφή άρθρου

Ρίτσα Οικονόμου

Μέλος Διεθνούς Συλλόγου των ΕΑΡ και Ελληνικού Παραρτήματος ΕΑPA Int.